Sista stoppet

Igår var den sista "nollnings festen" med klassen. Innan jag åkt på alla dessa lära-känna middagar vill jag egentligen bara stanna hemma med min baby. Väl på plats flyger mina tankar tillbaka till honom.. och så undrar jag varför jag är "här och inte där". Men så känner jag att jag bör ta del av dessa dagar så att jag inte kommer helt lost på måndag. Jag vet inte om jag nekar nuet eller om jag är klok inför framtiden haha. Hur som helst är nollningen som sagt över och jag har haft det väldigt trevligt. Nu befinner vi oss i Berlin. Sista stoppet innan vi skiljs åt.

Så bor man i Köpenhamn igen.

Jag kom "hem"/ tillbaka till Köpenhamn i söndag och sedan dess har tiden gått till intro dagar, inskolnings fester, båtturer och massa annat. Dessa dagar har jag bara ränt runt och fixat massor- lägenhet, cykel, böcker, försäkringar etc etc... måste hitta en lugn stund och bara tänka igenom alla dessa beslut som jag måste ta. Finns hur mycket som helst som man kan engagera sig i via cbs... organisationer, företag, ngos, skolgruppet och igen etc etc etc. För stort utbud och för lite tid, men jag gillare :D

Igår kom Matilda och åt middag med mig och Martín och jag ville aldrig att kvällen skulle ta slut. Vi satt på Almas och hade det oförskämt bra :D Matilda gör mig så lugn. Det var en välbehövd middag.

El Gothic Barcelona

Området som jag mest tycker om i Barcelona heter El Gothic. Det var när jag och Sam besökte Barcelona under fjolårets juni som jag fick upp ögonen för El Gothics; trånga gator, livliga människor och väl-dekorerade balkonger.

I år bodde jag och Martin mitt i området. I bland känner jag aldrig för att besöka städer mer än en gång, men så när man väl återvänder förstår man att man att det minst tar en semester innan man känner till en stads smultronställen.

Coira

Nu är jag hos Martins kusin och hennes pojkvän i Coira. Här är naturen slående och språket förståligt. Jag kan äntligen prata Engelska. I Lugano pratade alla Italienska, det var ungefär som att läsa en dyng-blöt tidning- jag förstod inte ett smack.

Vi har mest upplevt naturen (mycket uppskattat efter alla storstäder), cyklat i alperna och badat. Grillat och hängt på tyska ölbarer har vi också hunnit med :)

Vintage Bar- Paris

Marais I Paris- Området för den som älskar vintage :) Jag köpte en blå kjol; som fladdrar fint i vinden. Åtrade gjorde jag över resten. Det var Elsa som tipsade om Marais och det är lite som hon själv säger i sitt sommarprat- allt som har historia ökar i värde, dessto bättre historia dessto bättre värde.

Schweiz- Relax totale

Södra sidan av Schweiz. Här talar människor italienska, badar i klarblått vatten och äter ost dygnet runt.

Relax totale!

Lugano

Nu har vi åkt runt lite och fastnat för Lugano. Vi åkte förbi Milano och stannade bara i en dag- det var en märklig stad. Här i Schweiz har jag haft det underbarast med världens underbaraste. Martíns släkt har tagit hand om oss som kungar dessutom. Nu sitter vi på Luganos tågstation och väntar på tåget till Coira. Sinnet är stillat, vattnet med bubblor och klockan; 12:00

Gracia streetparty

Nu när vi reser genom Europa valde vi att bo hemma hos lokalbefolkning via Airbnb. Just nu bor vi hemma hos Helena på denna gata :)

Igår gick vi ut och drack gröna och..

..röda drinkar på en bar som ligger i krokarna.

Sedan åkte vi till området Gracia. Helena tipsade om en gatufest som består av pyntade gator. Varje gata gör sitt egna pynt, allt material är dessutom återanvänt.

Fisk-tema

Vissa gick all in :)

Babe genererade energi till en disco-lampa, som dessvärre inte syns på bilden.

Jag vill aldrig lämna Barcelona och stjärn-temat!!!

Barcelona

Barcelona- Igår kväll var jag och Babe och lyssnade på spansk-gitarr i Santa Ana Catedral. Det var så vackert att jag blev snörvlig. Förra sommaren missade jag och Samantha samma show på minuten, så man har liksom gått och varit förargad i ett helt år. Det är inte förrän nu som jag äntligen kan slappna av och känna semester-lugnet; showen är avprickad, sangria är drucken, stranden är besökt, trånga gator med kafferep är vandrade, vykort är skickade och paella är äten. Idag gick jag igenom alla antik-butiker och hittade ett diadem i "the gothic-area"- från 1926 äre.

shakespeare library

Vi hittade shakespeare library när vi gick käpprätt åt helvette i Paris!

Martin har trots allt jobbat på ett bibliotek(när krisen slog Argentina) och stromtrivdes- hur stekhet är han inte?

Jag hittade boken som jag sagt att jag ska läsa hela sommaren. Mrs Dalloway- perfekt eftersom att vi är i Barcelona nu; staden med stränder.

Paris på cykel; i förbi farten

'

Vad har Paris för sig idag?

Godmorgon. Detta är gatan vi bor på. Sätter på vatten kokaren och kranvattnet; inte drickbart men för sakens skull. Vi köpte hem frukost idag. Det är så onödigt dyrt att gå ut och äta i Montmartre.

Igår gick vi ut och åt på Paris bästa café; här serveras de krispigaste bakverken och kryddigaste kaffet.

Innanför var det dekorerat med mosaik och hög puls. Innan Paris vevar igång dagen kan man sitta här och undra  vad man själv ska göra av den.

Som skrivet fanns de krispigaste bakverken just på vår gata.

Onödigt dyrt.. men fruktans-värt- värtde. Leendet gick ut mig på Paris gator och följde med resten av dagen.

Laduree- Paris dag nummer två

Paris

Tågluffen började i Sundsvall då blyga sj-värdar berättade att en översvämmning inträffat. Jag blev strandad i Stockholm och fick hjälp att bära mitt flyttlast av två tågluffare- sj stod för hotell övernattning. Jag och luffarna blev goda vänner på kort tid och åt kvällsmat tillsammans, precis som det ska vara. Dagen därpå bjöd sj på första klass biljetter.. inte för att det hjälpte, jag missade min egna lägenhetsvisning och mitt flyttlass blev stress-hämtat på Kastrup.

Huvudsaken är att jag kom till Paris, här är det obligatoriskt att klä vindrutor med pelagoner.

I Måndags då jag kom träffade jag Martín och Johanna. Johanna är Martíns franska vän som jag lärde känna i Bunos Aires. Hon är fotograf och har plåtat oss i områders alla hörn och kanter. Sedan träffade jag såklart Amelie från Montmartre, hon körde som vanligt omkring på sin Vespa.

Det var sommarens bästa i p1.

På min sista dag i Sverige lyssnar jag på Martin och Johans sommarprat. Det var pappa som uppmärksammade mig imorse, så jag googlade och mycket riktigt... hur har jag missat att dem skulle hålla hov i P1? Fy så bra det var. Folks livsöden alltså.  Hur kan man vara så smart på livet och dra allt negativt till lärdom? Alla borde lyssna på detta. Kontenten av denna sommar har varit bra.. både i Umeå och i P1 som sagt.

Paris Hösten 2011

Det var när jag och Matilda åkte till Paris som vi av misstag köpte två Köpenhamn-Paris biljetter. Alltså ingen hemresa utan bara ditresor. Bilderna är från Matildas polaroid-kamera.

I Paris passar secondhand kläder som klippt och skuret. Matilda såg ut som en showlady i sin Paris-hatt och ful-stickade jumper med pärlor.

Maracons smakar ljuvligast på Laduree, sägs det i alla fall. Stället brann dessvärre ner, så vi kunde aldrig bekräfa påståendet. Det finns dock maracons i alla Paris hörn;av gatorn som är värda att gå på i alla fall.

Vi var tvunget nog och spanade på Ritz, Rue Cambon 33 och Chanels urgammla modehus.

Moulin Rouge under dags tid.

Tunnelbana på kvällstid.

Och så träffade vi min gammla roomie från London- Henry heter han och delade en övervåning med mig och min vän i västra London.

Han kom ihågs som den som alltid klagade över Londons livskvalité... med all rätt! När vi möttes upp storhandlade han en pick-nick som vi klyschigt nog åt vid Eiffeltornet. Lyssnade gjorde vi på "Je l'aime à mourir" Jag älskar henne till döden.

Frukost i monmartre på världens bästa hak, nu när jag åker till Paris har jag bänkat vår bostad precis bredvid detta Café.

Satan och blåbär i gatan

Att ställa tillbaka dygnet gick fint. Cyklade till Natalies nya lägenhet efter jobb. Där åt vi hotell frukost som jag tagit med. Sedan sov jag lite. Åkte på middag hos mamma, sov efter maten. Gick hem, drack ett glas vin och sov sedan som en stock resten av natten. Idag har jag och syster fikat på västerbottens museum och plockat blåbär. När vi var nöjda placerade jag hinken på min pakethållare- spillde tid och blåbär över hela gatan när ett gupp kom. Det är inte konstigt att svenska medier undrar hur mycket blåbärsplockarna egentligen tjänar. Satan i gatan, där låg säkert en halv dagslön utspillt. Lite sylt blir det i alla fall. Jag tänkte göra super fina burkar och ta med mig på tågluffen... kan inte komma på att jag sett blåbär i Argentina.

Planerar

Sådär ja. Nu har jag jobbat sju nätter i rad. Hotellet har varit smackat på grund utav Nolia mässan och alla söder-montörer har trackat mig när jag säger att ”Frukosten öppnar klockan”; sjhuuu. "Shit hur länge jobbar du egentligen" till klockan sjhuuu.

I natt skrev jag ut lite Paris-kartor. Det allra bästa med att resa är att planera. Martíno har sagt allt han vill göra, jag har noggrant valt ut mina måsten(spanat in både niotillfem och Elsas reseguider) och så har jag kompromissat. Det kommer sannerligen inte att bli som vi tänkt oss, men som sagt, det bästa med att resa är att längta och planera; skriva lisor och söka kartor.

Hemma hos..

.. mig i köpenhamn. Jag hade en känsla av att jag skulle flytta tillbaka så jag lämnade: gardiner, ljusstakar och massa annat krimskrams hos Sarita. Resten sålde jag till hon övertog min lägenhet.

Jag kommer att flytta in på samma gård som förut. Om hon bor kvar ska jag försöka köpa tillbaka allt. Jag kommer att ge ett högt pris och muta henne om hon säger nej.

Detta är Emma; min föredetta granne. Vi hade ett bord mellan våra lägenheter. På sommaen kokade vi pasta, drack vin, dukade och åt tillsammans. Hon flyttade till Stockholm förra helgen, precis då jag flyttar tillbaka. Typiskt!

...Kris. Kris och jag var kollegor i London. När jag flyttade till Köpenhamn 2011 var hon den enda jag kände. Idag bor hon och Nick(från Kanada) i Köpenhamn. Dem träffades i London och har liksom hållt ihop sedan dess. Deras hem är det finaste jag sett.

Det ska bli så bra.

KÖP mig EN båt. Kör tillbaka till min HAMN.

Först när jag la upp denhär bilden syntes mina inloggnings uppgifter. Vore väl måttligt hilarious om någon gick in och tackade nej.

Igår firade vi mig, som jag tackat ja till min plats... och hela min familj som kan pusta ut. Men mest firade vi pappa som fyllde år. Firar bäst gör man med; quesadillas, vino tinto, hallonpaj och en lägenhet i tankarna.

Basilika, citron, vitlök, bönor, mozarella, spenat. Ja allt men vill ska passa- passar i quesadillas. Så länge man har rätt sinneshumör och temperatur i tempramentet- quesadillas är tidskrävande och går lätt sönder när man vänder dem i stekpanna.